باسمه تعالی
نقش رهنمودهای امام خمینی در پیوند عاشورا و قیام 15 خرداد، شعارها و خاطرات
مقدّمه :
مرور بر فرازهایی از سخنان و پیامهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی «ره» در بیان تأثیر فرهنگ عاشورا و پیوند دو نهضت محرّم سال 61 هـ .ق در کربلا و 1383 هجری قمری در ایران، کوتاه ترین، گویاترین و مقرون به صواب ترین مسیری است که می توان برای تبیین این حقیقت در پیش گرفت و شاید تابلویی زیباتر و برجسته تر از جملات زیر نتواند به ترسیم این واقعیت ناب بنشیند. پس با هم مروری می کنیم بر این جملات :
« نهضت دوازده محرّم و پانزده خرداد در مقابل کاخ ظلم شاه و اجانب به پیروی از نهضت مقدّس حسینی چنان سازنده و کوبنده بود که مردانی مجاهد و فداکار تحویل جامعه داد که با تحرّک و فداکاری، روزگار را بر
ستم کاران و خائنان سیاه نمودند و ملّت بزرگ را چنان هشیار و متحرّک و پیوسته کرد که خواب را از چشم بیگانه و بیگانه پرستان ربود و حوزه های علمیّه و دانشگاه و بازارها را به صورت دژ مدافع از عدالت خواهی و از اسلام و مذهب مقدّس درآورد.»
«ملّت عظیم الشأن در سالروز شوم این فاجعه انفجارآمیزی که مصادف با پانزده خرداد 42 بود با الهام از عاشورا آن قیام کوبنده را به بار آورد، اگر عاشورا گرمی و شور انفجاری آن نبود، معلوم نبود چنین قیامی بدون سابقه و سازماندهی واقع می شد. واقعه عظیم عاشورا از 61 هجری تا خرداد 42 از آن تا قیام عالمی بقیة الله ارواحنالمقدمه الفداء در هر مقطع انقلاب ساز است».
«آن روز یزیدیان با دست جنایتکاران گور خود را کندند و تا ابد هلاکت خویش و رژیم ستمگر جنایتکار خویش را به ثبت رساندند، و در پانزده خرداد 42 پهلویان و هواداران و سردمداران جنایتکارشان با دست ستم شاهی خود گور خود را کندند و سقوط و ننگ ابدی را برای خویش بجا گذاشتند که ملّت عظیم الشأن ایران بحمدالله تعالی با قدرت و پیروزی بر گور آتش بار آنان لعنت می فرستد».
«این خون سیّدالشهدا هست که خونهای همه ملّتهای اسلامی را به جوش می آورد و این دستجات عزیز عاشورا است که مردم را به هیجان می آورد و برای اسلام، برای حفظ مقاصد اسلامی مهیّا می کند، در این امر سستی نباید کرد».
«شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و نوحه سرایی نبود پانزده خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست پانزده خرداد را آن طور کند، مگر قدرت خون سیّدالشهداء، و هیچ قدرتی
نمی تواند این ملّتی که از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهای بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را خنثی کند الّا همین مجالس عزا».
«حجّت ما بر این مبارزه ای که بین مسلمین و بین این دستگاه فاسد است، حجّت ما در جواز و لزوم این عمل ... عمل سیّدالشهداء (ع) است. حجّتمان بر این است که اگر چنانچه این مبارزه را ادامه بدهیم و صدهزار نفر از ما کشته بشود برای رفع ظلم اینها و برای اینکه دست آنها را از این مملکت اسلامی کوتاه کنیم، ارزش دارد. حجّتمان هم کار حضرت امیر (ع) و سیّدالشهداء (ع) است».
«ناراحت و نگران نشوید، مضطرب نگردید، ترس و هراس را از خود دور کنید. شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصائب و فجایع صبر و استقامت کردند که آنچه امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست. پیشوایان بزرگوار ما، حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرّم را پشت سر گذاشته اند. و در راه دین خدا، یک چنان مصائبی را تحمّل کرده اند. شما امروز چه می گویید؟ از چه می ترسید؟ برای چه مضطربید؟ عیب است برای کسانی که ادّعای پیروی از حضرت امیر (ع) و امام حسین (ع) را دارند در برابر این نوع اعمال رسوا و فضاحت آمیز دستگاه حاکمه خود را ببازند».
«کسی که برای خدا کار می کند شکست در آن نیست ولو کشته بشویم شکست نداریم. حضرت سیّدالشهداء هم کشته شد لکن شکست خورد؟ الان بیرق او بلند است و یزیدی تو کار نیست».
«امام مسلمین به ما آموخت در حالی که ستمگر زمان بر مسلمین حکومت جابرانه می کند، در مقابل او اگر چه قوای شما ناهماهنگ باشد به پا خیزید و استنکار کنید، اگر کیان اسلام را در خطر دیدید، فداکاری کنید و خون نثار نمایید».
«مگر خون ما رنگین تر از خون سیّدالشهداء است ما چرا بترسیم از اینکه خون بدهیم یا اینکه جان بدهیم؟ آن هم در ماجرای دفع سلطان جائری که می گفت مسلمانم، مسلمانی یزید هم مثل مسلمانی شاه بود، اگر بهتر نبود بدتر نبود. لکن چون با ملّت این طور می کرد و مردی بود متعدّی و ظالم و ملّت را می خواست زیر بار اطاعت خودش
بی جهت ببرد، سیّدالشهداء لازم دید که سلطان جائر را سراغش برود ولو اینکه جان بدهد».
«ماه محرّم ... ماهی که به نسلها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت. ماهی که امام مسلمین راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت».
«محرّم ماهی است که ... به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است».
«ماه محرّم برای مذهب تشیّع ماهی است که پیروزی در متن فداکاری و خون به دست آمده است».
«محرّم ماه نهضت بزرگ سیّد شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست و این خود سرلوحه تعلیمات اسلام است برای ملّت ما تا آخر دهر».
«ماه محرّم، ماهی است که مردم آماده اند برای شنیدن مطالب حق».
«ماه محرّم، ماه شکست قدرتهای یزیدی و حیله های شیطانی است».
این چنین بود که قیام تاریخ ساز پانزده خرداد سامان گرفت، به بار نشست، ثمره اش فراگیر شد و همچنان راه گم کردگان را راهنما و ظلم ستیزان و عدالت خواهان را طلایه دار است. 1
امام با توجّه به شرایط خرداد 1342 تصمیم گرفتند که حداکثر بهره برداری را از حلول محرّم و در جهت اهداف انقلابی شان انجام دهند. به همین دلیل ضمن تشکیل چند جلسه با علماء و مراجع، تصمیمات مشترکی گرفتند و شخصاً نیز اعلامیّه ای صادر کردند.
:: موضوعات مرتبط:
مقالات ،
نقش رهنمودهای امام خمینی (ره) در پیوند عاشورا و قیام 15 خرداد،
،
:: برچسبها:
سید حسن حجازی,
زهراخلفی,
رهنمودهای امام خمینی در پیوند عاشورا و قیام 15 خرداد,